
UDFORDRINGEN: VÆKSTAMBITIONER I KONKURRENCEPRÆGET MARKED
Med 14 ansatte og etableret i 2012 er den nordjyske belysningsvirksomhed LITE et godt eksempel på en mindre og mellemstor og relativt nystartet dansk produktionsvirksomhed, der i høj grad bruger genanvendt materiale for at forene vækstambitioner med bæredygtige løsninger.
Nordjyske LITE udvikler, producerer og leverer LED belysning til såvel inden- som udendørsbrug. Blandt virksomhedens kunder finder man både en stribe danske private virksomheder og danske kommuner.
Virksomhedens fokus ligger på kvalitet, og en høj grad af egenfremstilling. Især har LITE spidskompetencer indenfor indirekte belysning. Det har skabt en first-mover position, som virksomheden gerne vil udnytte. Ikke mindst inden for belysningsområdet er der stigende fokus på cirkulær økonomi og klima- og miljørigtige løsninger. Samtidig stiger kravene til dokumentation – ikke mindst ifht. CO2-udledning.
LITE ønskede en stærkere markedsposition og derfor ville virksomheden øge kundemassen – i første omgang i Norden ved at fokusere på produkter, hvor en større grad af genanvendte materialer indgår.
Derfor havde LITE brug for kompetent rådgivning, der kunne hjælpe med en sådan transformation og samtidig sikre at den fornødne dokumentation var på plads.
Kunne det lade sig gøre kunne vækstambitionerne indfries via en udbygning af firstmover-positionen på eksportmarkederne?
MÅLET: ØNSKEDE EKSPORT
Stena Recycling er Nordens største genvindingsvirksomhed med mere end 300 ansatte i Danmark. Med 19 afdelinger i Danmark, +80 års ekspertise i genvinding og med et stærkt nordisk netværk i ryggen var Stena Recycling den mest oplagt partner for LITE.
Derfor indgik LITE i begyndelsen af 2018 et dialogbaseret sparringsforløb med nogle af Stena Recyclings eksperter for at opnå cirkulær produktinnovation - design for recycling.
LITEs salgschef Morten Andersen siger:
- Overalt skærpes kravene til bæredygtige løsninger i disse år - det gælder ikke mindst inden for byggeriet. Såvel private som offentlige bygherrer og investorer forventer i stigende grad at underleverandører er i stand til at levere mere bæredygtige løsninger. Man skal ikke alene komme med energivenlige løsninger, der bidrager til at sænke driftsomkostninger. Samtidig skal produkterne være mere langtidsholdbare og bestå af genanvendt materiale, siger Morten Andersen.
Ambitionen var derfor at øge LITEs vækst ved at udvikle mere bæredygtige belysningsløsninger. Kunne Stena Recyclings ekspertise inden for genanvendelse åbne dørene til det skandinaviske marked?

RESULTATET: DESIGN FOR RECYCLING SIKREDE BÆREDYGTIGE LØSNINGER
Stena Recycling har ikke alene stort materialekendskab og årtiers erfaringer inden for affaldshåndtering. Samtidig har man også en stor know how inden for produktudvikling og design. Derfor har Stena Recycling udviklet en partnerskabsmodel. Her kan Stena Recyclings kunder trække på rådgivning og få sparring i divs. faser for at sikre optimal bæredygtig produktudvikling.
For at sikre udviklingen og produktion af armaturer, der både giver bedre belysning, er mindre energibelastende og samtidig hovedsageligt består af genanvendt materiale fik LITE derfor værdifuld design for recycling-sparring. Ved at man kunne spille den viden på banen om hvordan komponenter og genanvendt materiale kan genanvendes kunne Stena Recycling styrke LITEs produktinnovation.
Indledningsvis blev der udarbejdet en rapport om materialer, genvindingsgrader, samt komponenter eller design som hindrer genanvendelse. Med afsæt i rapporten udvikles en klar køreplan, så både LITE og Stena Recycling kunne følge processen. Resultatet af samarbejdet blev at LITEs produkter opnåede en genvindingsgrad på hele 78%. Samtidig fik LITE udvidet sin produktpalette og fik derved åbnet eksportdørene – i første omgang til det nordiske marked.
- Via partnerskabet med Stena Recycling har vi opnået et add on til vores kvalitets- og energibesparende løsninger. Sparringen med Stena Recycling har sikret at vi kan komme med mere – både til eksisterende og potentielle kunder i ind- og udland. Via partnerskabet med Stena Recycling kan vi over for vores kunder dokumentere at der er tale om bæredygtige løsninger, siger Morten Andersen.
Netop på spørgsmålet om hvilke fordele, LITEs kunder opnår ved partnerskabet, fremhæver Morten Andersen disse fordele:
- Gør op med køb-og smid port mentalitet. Vi kan fokusere yderligere på at levere kvalitetsløsninger, hvor man i stedet for køb-og-smid-bort-efter kort tid kan udskifte evt. defekte dele. Det betyder ikke alene forlænget holdbarhed – det medfører også en bedre økonomi for vores kunder. Vores kvalitetsprodukter sikrer længere levetid og dermed undgår de at skulle investere i nye armaturer så hyppigt.
- Innovativ lysudvikling. Inden for den nye service – ECO LITE - er en af LITEs nøglekompetencer er udvikling og produktion af lysarmaturer 100% indirekte lys
- Vores indirekte LED-løsninger er naturligvis samtidig i lavenergiklassen. Det sparer på driftsbudgettet og dermed bidrager vores løsninger til at f.eks. kommunekasserne ikke drænes
- Vores løsninger består primært af genanvendt materiale. Hvis det adskilles og sorteres korrekt, kan det genanvendes 100% og dermed kan delene bruges igen og igen. Det Dermed bidrager vi til den cirkulære økonomi og dermed er vi med til at minimere klodens ressourcebelastning i forhold til hvis armaturerne bestod af nye råmaterialer.
Om selve partnerskabet med Stena Recycling siger Morten Andersen:
Det var spot on! Stena Recycling har vist sig meget kompetente og servicemindede. På få måneder udarbejdede de en grundig rapport for os. Der var tale om en kort og hurtig proces, der skabte de resultater, vi ønskede. Vi oplevede både en ordholdenhed og en stor interesse for at hjælpe os videre. Bl.a. spillede Stena Recycling konkrete og operationelle forbedringsforslag på banen. Der har i alle trin været tale om et professionelt forløb, som har været meget anvendeligt for os i forhold til at realisere vores vækstambitioner, siger Morten Andersen.