HOS GEKÅS ER AFFALDSHÅNDTERING BLEVET EN RESSOURCE, DER TÆLLER

Der kommer hvert år omkring 5 mio. shoppere ind i Gekås i Ullared, der omsætter for 5,3 mia. SEK. Hvert tiende minut ankommer der en lastbil med nye varer. Det opstår med andre ord store mængder emballage til genvinding.

Stena Recycling håndterer hvert år i alt 3.500 ton restprodukter for Gekås, hvoraf ca. 150 ton er blød plast. Stena Recycling håndterer i princippet alt affald fra Gekås, bortset fra brændbart.
Gennem årene har forskellige forbedringer som personaleuddannelse og tiltag for at lette personalets daglige sortering, været vigtige for at skabe større værdier i affaldshåndteringen.
Ud over bølgepap og plast håndteres der 100 ton metal, alt farligt affald, brandslukkere, aerosoler, kemikalier, spildolie samt emballage og transport af kasserede indpakkede fødevarer. Varehuset Gekås ligger geografisk tæt på Stena Recyclings Varberg-filial, og det giver øget service og kortere transporter.
Af den genvundne bløde plast anvendes de 25 ton til at lave nye gule Gekås-poser, og resten bliver til 2,7 mio. almindelige affaldsposer, som sælges i butikken. Stena tilbyder allerede i dag muligheder for at afsætte Gekås' andre plasttyper såsom bøjler, slikbøtter, spande og snart også skumplast.
Gekås har syv bølgepappresser, der bruges i de forskellige afdelinger. Systemet er blevet udviklet sammen med blandt andet Stena Recycling, og det er så effektivt, at løsningen lokker udenlandske besøgende til, endda helt fra Japan, der kommer for at studere, hvordan strømmene er optimeret.
En vigtig del af samarbejdet er, at Stena Recycling kan dele informationer om markedssituationen for eksempelvis bølgepap og blød plast samt udarbejde månedsrapporter for transporter og omkostninger.
Den aktuelle markedssituationsrapport anvendes som udgangspunkt for at finde muligheder for forbedringer og vise, hvordan Gekås skal sortere for at få de bedste forudsætninger for at opnå god afsætning og gode priser.

  • Del denne side