
Hvorfor er bæredygtighed vigtig for virksomheden?
Det er efter min mening tydeligt, at forbrugernes interesse for at reducere klimaaftrykket tager til år for år. Flere og flere overvejer og træffer deres valg ud fra et bæredygtighedsperspektiv, f.eks. hvad de skal købe og spise, samt hvordan de rejser. Den øgede bevidsthed har således ændret forbrugernes forventninger til virksomhederne. Ifølge en ny undersøgelse gennemført af Circular Initiative forventer 92 % af forbrugerne, at producenter anvender flere genanvendte materialer i deres produkter.
Forbrugernes øgede forventninger og det faktum, at vi lige nu anvender flere ressourcer, end jorden kan nå at genskabe, er to primære drivkræfter for, hvorfor virksomhederne er nødt til at foretage grundige og bæredygtige forandringer. For at en virksomhed kan foretage en vellykket forandring af en organisation og samtidig opretholde driftsrutiner og rentabilitet, er den nødt til at integrere bæredygtighed i sin forretningsstrategi. Før vi ser nærmere på hvorfor, skal vi gennemgå formålet med en bæredygtig transformation.
Hvad er formålet med en bæredygtig transformation?
Bæredygtighed er et bredt begreb. For at gøre det tydeligere beskrives det ofte på grundlag af tre områder: økonomi, samfund og miljø. Alle tre områder er væsentlige, for at virksomheder kan udvikle en både rentabel og bæredygtig drift.
Formålet med en bæredygtig transformation er at gennemføre de nødvendige forandringer i virksomheden og samtidig opretholde rentabiliteten. Ved f.eks. at reducere mængden af industriaffald kan en virksomhed sænke sine omkostninger og samtidig bevare naturens ressourcer.
Jeg bliver ofte spurgt om, hvordan virksomheder kan blive bedre til at identificere og gennemføre bæredygtige og rentable initiativer. Det vigtigste for at gennemføre en vellykket bæredygtig transformation er efter min mening at integrere bæredygtighed i forretningsstrategien.
Hvorfor skal virksomheder integrere bæredygtighed i deres forretningsstrategi?
Når bæredygtighed er integreret i forretningsstrategien, kan virksomhedsbeslutninger vurderes og træffes på grundlag af de konsekvenser, de har for økonomi, samfund og miljø. Det er en effektiv metode til at fremtidssikre virksomheden. Ved at træffe virksomhedskritiske beslutninger baseret på et bæredygtighedsperspektiv vil I leve op til forbrugernes øgede forventninger og samtidig reducere jeres klimaaftryk.
Vil du høre mere om bæredygtighed?
Kontakt os
Skrevet af:
Fredrik Petterson,
Adm. direktør, Stena Recycling, Sverige.
Fredrik Pettersson har mange års erfaring fra procesindustrien samt forretnings- og markedsudviklingsområdet og kom senest fra en stilling som adm. direktør for Nordens førende producent af aluminium ved genanvendelse, Stena Aluminium.