Virksomhederne spiller den vigtigste rolle for at fremme øget brug af genanvendt materiale i produkter. Og der er brug for flere produkter til en klimavenlig livsstil. Forbrugerne har store forventninger til virksomhederne viser Stena Recyclings europæiske forbrugerundersøgelse, The Circular Voice.
Det er forbrugerne, der i sidste ende afgør, hvor attraktivt et produkt er. Men hvad er deres forventninger til produktionsvirksomheder og handel, hvad angår mere klimavenlige produkter? Og hvad synes de om udbuddet?
I februar 2022 spurgte vi 5.000 forbrugere i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Polen om deres syn på og forventninger til bæredygtige produkter, især hvad angår brug af genanvendte materialer og genanvendelighed. Resultaterne fremlægges i vores rapport, The Circular Voice.
Undersøgelsen viser, at 33 % mener, at det er erhvervslivet, der er afgørende for at øge antallet af bæredygtige produkter. 24 % mener, at det er privatpersoner, og det kan tolkes som om, de skal stille spørgsmål ved køb, som når ud til producenterne og handlen, eller helt enkelt lade være med at købe og på den måde signalere, at de har fundet et bedre alternativ. 18 % mener, at det er politikere og myndigheder, der skal lede udviklingen.
"Undersøgelsen viser, at forbrugerne er klar til cirkulære og bæredygtige produkter. Udvalget er dog ofte meget begrænset. Det gør det svært for forbrugerne at foretage et aktivt valg. Her er der gode muligheder for producenter, der går foran med at udvikle bæredygtige produkter og forretningsmodeller. Jeg tror, at udviklingen går hurtigt. Det er derfor vigtigt for virksomhederne, at de allerede nu begynder at se på mulighederne for at købe og bruge genanvendte materialer, og på hvordan man kan udvikle produktdesign og forretningsmodel til at passe ind i et cirkulært system.", fortæller Stina Klingvall, Consultant for Circular Consulting hos Stena Recycling.
I undersøgelsen er der en stor andel af respondenterne, der har udnyttet muligheden for i fritekst at skrive til producenter og forhandlere om deres forventninger til bæredygtige produkter. Mange er engageret i at støtte virksomhedernes arbejde ved at give tips til blandt andet produktudvikling og tydeligere produktmærkning.
"Dette engagement er et stort aktiv for produktionsvirksomhederne. De har meget at vinde ved at udnytte kundernes idéer og interesse.", fortæller Anna Sundell, bæredygtighedschef i Stena Metall-koncernen.
Traditionelt håndterer Stena Recycling frem for alt affald, som forædles i genanvendelsesprocesser og sælges som genanvendte råvarer. I dag arbejder selskabet også tæt sammen med kunderne i cirkulære og strategiske partnerskaber for at optimere ressourcehåndteringen i hele kæden. Design til genanvendelse og optimering af materialekredsløbet i produktionen er eksempler på det.
Men der sker også meget på råvaresiden. Med omfattende investeringer er genanvendelsen af traditionelle materialer som jern og metal blevet udviklet. Desuden kan langt flere materialer genanvendes, eksempelvis forskellige plasttyper og materialer i batterier.
"Udviklingen giver råvarer af endnu højere kvalitet, der konkurrerer med nye råvarer. På den måde får producenterne adgang til flere cirkulære materialer, der reducerer produkternes klimapåvirkning. Cirkulære råvarer med de rette kvaliteter er afgørende for, at produktionsvirksomheder kan udvikle og tilbyde de bæredygtige produkter, som forbrugerne efterspørger.", fortæller Mattias Rapaport, Head of Non-Ferrous & Stainless, der leverer Stena Recyclings råvarer baseret på genanvendte materialer til et globalt marked.
Virksomhederne spiller den vigtigste rolle for at fremme øget brug af genanvendt materiale i produkter. Og der er brug for flere produkter til en klimavenlig livsstil. Forbrugerne har store forventninger til virksomhederne viser Stena Recyclings europæiske forbrugerundersøgelse, The Circular Voice.
Det er forbrugerne, der i sidste ende afgør, hvor attraktivt et produkt er. Men hvad er deres forventninger til produktionsvirksomheder og handel, hvad angår mere klimavenlige produkter? Og hvad synes de om udbuddet?
I februar 2022 spurgte vi 5.000 forbrugere i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Polen om deres syn på og forventninger til bæredygtige produkter, især hvad angår brug af genanvendte materialer og genanvendelighed. Resultaterne fremlægges i vores rapport, The Circular Voice.
Undersøgelsen viser, at 33 % mener, at det er erhvervslivet, der er afgørende for at øge antallet af bæredygtige produkter. 24 % mener, at det er privatpersoner, og det kan tolkes som om, de skal stille spørgsmål ved køb, som når ud til producenterne og handlen, eller helt enkelt lade være med at købe og på den måde signalere, at de har fundet et bedre alternativ. 18 % mener, at det er politikere og myndigheder, der skal lede udviklingen.
"Undersøgelsen viser, at forbrugerne er klar til cirkulære og bæredygtige produkter. Udvalget er dog ofte meget begrænset. Det gør det svært for forbrugerne at foretage et aktivt valg. Her er der gode muligheder for producenter, der går foran med at udvikle bæredygtige produkter og forretningsmodeller. Jeg tror, at udviklingen går hurtigt. Det er derfor vigtigt for virksomhederne, at de allerede nu begynder at se på mulighederne for at købe og bruge genanvendte materialer, og på hvordan man kan udvikle produktdesign og forretningsmodel til at passe ind i et cirkulært system.", fortæller Stina Klingvall, Consultant for Circular Consulting hos Stena Recycling.
I undersøgelsen er der en stor andel af respondenterne, der har udnyttet muligheden for i fritekst at skrive til producenter og forhandlere om deres forventninger til bæredygtige produkter. Mange er engageret i at støtte virksomhedernes arbejde ved at give tips til blandt andet produktudvikling og tydeligere produktmærkning.
"Dette engagement er et stort aktiv for produktionsvirksomhederne. De har meget at vinde ved at udnytte kundernes idéer og interesse.", fortæller Anna Sundell, bæredygtighedschef i Stena Metall-koncernen.
Traditionelt håndterer Stena Recycling frem for alt affald, som forædles i genanvendelsesprocesser og sælges som genanvendte råvarer. I dag arbejder selskabet også tæt sammen med kunderne i cirkulære og strategiske partnerskaber for at optimere ressourcehåndteringen i hele kæden. Design til genanvendelse og optimering af materialekredsløbet i produktionen er eksempler på det.
Men der sker også meget på råvaresiden. Med omfattende investeringer er genanvendelsen af traditionelle materialer som jern og metal blevet udviklet. Desuden kan langt flere materialer genanvendes, eksempelvis forskellige plasttyper og materialer i batterier.
"Udviklingen giver råvarer af endnu højere kvalitet, der konkurrerer med nye råvarer. På den måde får producenterne adgang til flere cirkulære materialer, der reducerer produkternes klimapåvirkning. Cirkulære råvarer med de rette kvaliteter er afgørende for, at produktionsvirksomheder kan udvikle og tilbyde de bæredygtige produkter, som forbrugerne efterspørger.", fortæller Mattias Rapaport, Head of Non-Ferrous & Stainless, der leverer Stena Recyclings råvarer baseret på genanvendte materialer til et globalt marked.
Virksomhederne spiller den vigtigste rolle for at fremme øget brug af genanvendt materiale i produkter. Og der er brug for flere produkter til en klimavenlig livsstil. Forbrugerne har store forventninger til virksomhederne viser Stena Recyclings europæiske forbrugerundersøgelse, The Circular Voice.
Det er forbrugerne, der i sidste ende afgør, hvor attraktivt et produkt er. Men hvad er deres forventninger til produktionsvirksomheder og handel, hvad angår mere klimavenlige produkter? Og hvad synes de om udbuddet?
I februar 2022 spurgte vi 5.000 forbrugere i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Polen om deres syn på og forventninger til bæredygtige produkter, især hvad angår brug af genanvendte materialer og genanvendelighed. Resultaterne fremlægges i vores rapport, The Circular Voice.
Undersøgelsen viser, at 33 % mener, at det er erhvervslivet, der er afgørende for at øge antallet af bæredygtige produkter. 24 % mener, at det er privatpersoner, og det kan tolkes som om, de skal stille spørgsmål ved køb, som når ud til producenterne og handlen, eller helt enkelt lade være med at købe og på den måde signalere, at de har fundet et bedre alternativ. 18 % mener, at det er politikere og myndigheder, der skal lede udviklingen.
"Undersøgelsen viser, at forbrugerne er klar til cirkulære og bæredygtige produkter. Udvalget er dog ofte meget begrænset. Det gør det svært for forbrugerne at foretage et aktivt valg. Her er der gode muligheder for producenter, der går foran med at udvikle bæredygtige produkter og forretningsmodeller. Jeg tror, at udviklingen går hurtigt. Det er derfor vigtigt for virksomhederne, at de allerede nu begynder at se på mulighederne for at købe og bruge genanvendte materialer, og på hvordan man kan udvikle produktdesign og forretningsmodel til at passe ind i et cirkulært system.", fortæller Stina Klingvall, Consultant for Circular Consulting hos Stena Recycling.
I undersøgelsen er der en stor andel af respondenterne, der har udnyttet muligheden for i fritekst at skrive til producenter og forhandlere om deres forventninger til bæredygtige produkter. Mange er engageret i at støtte virksomhedernes arbejde ved at give tips til blandt andet produktudvikling og tydeligere produktmærkning.
"Dette engagement er et stort aktiv for produktionsvirksomhederne. De har meget at vinde ved at udnytte kundernes idéer og interesse.", fortæller Anna Sundell, bæredygtighedschef i Stena Metall-koncernen.
Traditionelt håndterer Stena Recycling frem for alt affald, som forædles i genanvendelsesprocesser og sælges som genanvendte råvarer. I dag arbejder selskabet også tæt sammen med kunderne i cirkulære og strategiske partnerskaber for at optimere ressourcehåndteringen i hele kæden. Design til genanvendelse og optimering af materialekredsløbet i produktionen er eksempler på det.
Men der sker også meget på råvaresiden. Med omfattende investeringer er genanvendelsen af traditionelle materialer som jern og metal blevet udviklet. Desuden kan langt flere materialer genanvendes, eksempelvis forskellige plasttyper og materialer i batterier.
"Udviklingen giver råvarer af endnu højere kvalitet, der konkurrerer med nye råvarer. På den måde får producenterne adgang til flere cirkulære materialer, der reducerer produkternes klimapåvirkning. Cirkulære råvarer med de rette kvaliteter er afgørende for, at produktionsvirksomheder kan udvikle og tilbyde de bæredygtige produkter, som forbrugerne efterspørger.", fortæller Mattias Rapaport, Head of Non-Ferrous & Stainless, der leverer Stena Recyclings råvarer baseret på genanvendte materialer til et globalt marked.
Forbrugerne har stor tiltro til genanvendte materialer i produkter. 7 ud af 10 mener, at det er vigtigt, at produkter er genanvendelige.
Forbrugerne har stor tiltro til genanvendte materialer i produkter. 7 ud af 10 mener, at det er vigtigt, at produkter er genanvendelige.
Forbrugerne har stor tiltro til genanvendte materialer i produkter. 7 ud af 10 mener, at det er vigtigt, at produkter er genanvendelige.
65 % af forbrugerne er klar til at foretage bæredygtige køb. 40 % fravælger varemærker og produkter, der ikke er bæredygtige. Læs mere om produktegenskaber, der afgør købsbeslutningen.
65 % af forbrugerne er klar til at foretage bæredygtige køb. 40 % fravælger varemærker og produkter, der ikke er bæredygtige. Læs mere om produktegenskaber, der afgør købsbeslutningen.
65 % af forbrugerne er klar til at foretage bæredygtige køb. 40 % fravælger varemærker og produkter, der ikke er bæredygtige. Læs mere om produktegenskaber, der afgør købsbeslutningen.
Materialer er grundlaget for alt, vi fremstiller og forbruger. Fra bygninger og broer til biler og mobiltelefoner.
Materialer er grundlaget for alt, vi fremstiller og forbruger. Fra bygninger og broer til biler og mobiltelefoner.
Materialer er grundlaget for alt, vi fremstiller og forbruger. Fra bygninger og broer til biler og mobiltelefoner.
7 ud af 10 mener, at det er vigtigt med produkter til en klimavenlig livsstil.
7 ud af 10 mener, at det er vigtigt med produkter til en klimavenlig livsstil.
7 ud af 10 mener, at det er vigtigt med produkter til en klimavenlig livsstil.
3 ud af 4 mener, at det er vigtigt, at producenterne bruger genanvendte materialer i produkterne.
3 ud af 4 mener, at det er vigtigt, at producenterne bruger genanvendte materialer i produkterne.
3 ud af 4 mener, at det er vigtigt, at producenterne bruger genanvendte materialer i produkterne.
Hver anden forbruger mener, at der ikke er et tilstrækkeligt stort udvalg af produkter til en klimavenlig livsstil.
Hver anden forbruger mener, at der ikke er et tilstrækkeligt stort udvalg af produkter til en klimavenlig livsstil.
Hver anden forbruger mener, at der ikke er et tilstrækkeligt stort udvalg af produkter til en klimavenlig livsstil.
Virksomhederne spiller en vigtig rolle for at få udviklet flere cirkulære produkter.
Virksomhederne spiller en vigtig rolle for at få udviklet flere cirkulære produkter.
Virksomhederne spiller en vigtig rolle for at få udviklet flere cirkulære produkter.