EU forbereder en ny, skærpet batterilovgivning, der forventes at træde i kraft i 2022-2023. Den lægger op til et helt nyt cirkulært samarbejde mellem batteriproducenter og genanvendelsesfirmaer. Her præsenteres lovforslaget i grove træk. Genanvendelse skal blandt andet stige, der skal anvendes flere genanvendte materialer i nye batterier, og EU vil indføre sporbarhed for batterier med et "batteripas".
EU forbereder en ny, skærpet batterilovgivning, der forventes at træde i kraft i 2022-2023. Den lægger op til et helt nyt cirkulært samarbejde mellem batteriproducenter og genanvendelsesfirmaer. Her præsenteres lovforslaget i grove træk. Genanvendelse skal blandt andet stige, der skal anvendes flere genanvendte materialer i nye batterier, og EU vil indføre sporbarhed for batterier med et "batteripas".
EU forbereder en ny, skærpet batterilovgivning, der forventes at træde i kraft i 2022-2023. Den lægger op til et helt nyt cirkulært samarbejde mellem batteriproducenter og genanvendelsesfirmaer. Her præsenteres lovforslaget i grove træk. Genanvendelse skal blandt andet stige, der skal anvendes flere genanvendte materialer i nye batterier, og EU vil indføre sporbarhed for batterier med et "batteripas".
EU's nuværende batterilovgivning, det europæiske batteridirektiv, fra 2006 er et nu forældet direktiv, der er blevet fortolket og indført på forskellige måder i EU-landene. Det nye EU forslag til batteri regulering er i stedet en forordning. Forslaget vil betyde en strengere lovgivning med 79 bindende artikler, der skal forhindre EU-lande i at indføre lovgivningen på forskellige måder. Lovgivningen omfatter alle slags bærbare batterier, startbatterier, elbatterier i køretøjer samt industribatterier. I forordningen fastlægges der krav, som påvirker fremstilling, design, information, indsamling, genbrug og genanvendelse i batteriernes livscyklus. Forordningen vil inden længe udgøre selve rammen, hvor supplerende, detaljerede krav forventes tilføjet i de nærmeste år.
Tiltagene er et signal om, hvor vigtigt det er for EU at sikre de værdifulde ressourcer til batterierne og deres materialeindhold, så de ikke forsvinder eller håndteres forkert.
"EU vil beholde batterikritiske materialer i den europæiske værdikæde, så der er nok til fremtidens elbiler og andre produkter," forklarer Marcus Martinsson, forretningsudvikler hos Stena Recycling.
Som høringsinstans har Stena Recycling bidraget med synspunkter for en lovgivning, der er rimelig, fungerer i praksis og er effektiv set ud fra et ressourcemæssigt perspektiv.
"Lovgivningen udvikler helt nye cirkulære samarbejder mellem producenter og genanvendelsesfirmaer. Det er en vigtig og spændende rejse, der venter for vores kunder. Vores igangværende initiativer skaber værdier for planeten og kunderne helt i tråd med den nye lovgivning og den måde, batterimarkedet tager form på," fortæller Marcus Martinsson.
Er du producent eller importør af industribatterier - eller produkter, der indeholder batterier - er det vigtigt, at du sætter dig ind i de nye krav, som de fælles EU-regler stiller for EU batteri regulering. Producentansvarsreglerne medfører nemlig en række forpligtelser for din virksomhed, blandt andet at du som producent eller importør skal indsamle og håndtere batterier svarende til de mængder, du markedsfører på det danske marked. Derudover stilles der strenge krav til indholdet af kemiske stoffer i batterier, og cadmium og bly må kun bruges i særlige tilfælde.
Her får du et overblik over de nye regler for EU batteri regulering, og hvad de kræver af din virksomhed:
- Jeres batterier skal mærkes med blandt andet piktogram, tegningen af en affaldsspand med kryds over samt kapacitetsmærkning på bærbare batterier og bilbatterier
- I skal udarbejde salgs- og informationsmateriale
- Oplysningskampagner om indsamling af bærbare batterier skal gennemføres
- Din virksomhed skal registreres i producentregistret
- Markedsførte mængder af bærbare batterier i Danmark per år skal indberettes til SKAT, og I skal betale til den kommunale indsamling af dem
- Markedsførte mængder af bil- og industribatterier i Danmark per år skal indberettes til producentregisteret
- Indsamlede og behandlede mængder af bærbare batterier skal indberettes til producentregistret
- I skal tilbagetage batterier ved enten selv at modtage dem eller ved at få andre til at indsamle dem
- I skal sikre miljøgodkendt affaldsbehandling af jeres indsamlede batterier
Alt dette kan Stena Recycling hjælpe jer med. Tryk blot på ”Kontakt os” nederst på denne side, så du kan få en snak med os allerede i dag.
Producenter skal give adgang til informationer i styringssystemet for batterier over > 2 kWh (køretøjsbatterier). Det skal forenkle håndteringen af batterier dér, hvor det afgøres, om de kan anvendes til genbrug eller materialegenanvendelse.
For samme type køretøjs- og industribatterier skal det fremgå, hvilke materialer og hvor meget af hvert materiale, der findes i batteriet, samt materialernes oprindelse.
EU's nuværende batterilovgivning, det europæiske batteridirektiv, fra 2006 er et nu forældet direktiv, der er blevet fortolket og indført på forskellige måder i EU-landene. Det nye EU forslag til batteri regulering er i stedet en forordning. Forslaget vil betyde en strengere lovgivning med 79 bindende artikler, der skal forhindre EU-lande i at indføre lovgivningen på forskellige måder. Lovgivningen omfatter alle slags bærbare batterier, startbatterier, elbatterier i køretøjer samt industribatterier. I forordningen fastlægges der krav, som påvirker fremstilling, design, information, indsamling, genbrug og genanvendelse i batteriernes livscyklus. Forordningen vil inden længe udgøre selve rammen, hvor supplerende, detaljerede krav forventes tilføjet i de nærmeste år.
Tiltagene er et signal om, hvor vigtigt det er for EU at sikre de værdifulde ressourcer til batterierne og deres materialeindhold, så de ikke forsvinder eller håndteres forkert.
"EU vil beholde batterikritiske materialer i den europæiske værdikæde, så der er nok til fremtidens elbiler og andre produkter," forklarer Marcus Martinsson, forretningsudvikler hos Stena Recycling.
Som høringsinstans har Stena Recycling bidraget med synspunkter for en lovgivning, der er rimelig, fungerer i praksis og er effektiv set ud fra et ressourcemæssigt perspektiv.
"Lovgivningen udvikler helt nye cirkulære samarbejder mellem producenter og genanvendelsesfirmaer. Det er en vigtig og spændende rejse, der venter for vores kunder. Vores igangværende initiativer skaber værdier for planeten og kunderne helt i tråd med den nye lovgivning og den måde, batterimarkedet tager form på," fortæller Marcus Martinsson.
Er du producent eller importør af industribatterier - eller produkter, der indeholder batterier - er det vigtigt, at du sætter dig ind i de nye krav, som de fælles EU-regler stiller for EU batteri regulering. Producentansvarsreglerne medfører nemlig en række forpligtelser for din virksomhed, blandt andet at du som producent eller importør skal indsamle og håndtere batterier svarende til de mængder, du markedsfører på det danske marked. Derudover stilles der strenge krav til indholdet af kemiske stoffer i batterier, og cadmium og bly må kun bruges i særlige tilfælde.
Her får du et overblik over de nye regler for EU batteri regulering, og hvad de kræver af din virksomhed:
- Jeres batterier skal mærkes med blandt andet piktogram, tegningen af en affaldsspand med kryds over samt kapacitetsmærkning på bærbare batterier og bilbatterier
- I skal udarbejde salgs- og informationsmateriale
- Oplysningskampagner om indsamling af bærbare batterier skal gennemføres
- Din virksomhed skal registreres i producentregistret
- Markedsførte mængder af bærbare batterier i Danmark per år skal indberettes til SKAT, og I skal betale til den kommunale indsamling af dem
- Markedsførte mængder af bil- og industribatterier i Danmark per år skal indberettes til producentregisteret
- Indsamlede og behandlede mængder af bærbare batterier skal indberettes til producentregistret
- I skal tilbagetage batterier ved enten selv at modtage dem eller ved at få andre til at indsamle dem
- I skal sikre miljøgodkendt affaldsbehandling af jeres indsamlede batterier
Alt dette kan Stena Recycling hjælpe jer med. Tryk blot på ”Kontakt os” nederst på denne side, så du kan få en snak med os allerede i dag.
Producenter skal give adgang til informationer i styringssystemet for batterier over > 2 kWh (køretøjsbatterier). Det skal forenkle håndteringen af batterier dér, hvor det afgøres, om de kan anvendes til genbrug eller materialegenanvendelse.
For samme type køretøjs- og industribatterier skal det fremgå, hvilke materialer og hvor meget af hvert materiale, der findes i batteriet, samt materialernes oprindelse.
EU's nuværende batterilovgivning, det europæiske batteridirektiv, fra 2006 er et nu forældet direktiv, der er blevet fortolket og indført på forskellige måder i EU-landene. Det nye EU forslag til batteri regulering er i stedet en forordning. Forslaget vil betyde en strengere lovgivning med 79 bindende artikler, der skal forhindre EU-lande i at indføre lovgivningen på forskellige måder. Lovgivningen omfatter alle slags bærbare batterier, startbatterier, elbatterier i køretøjer samt industribatterier. I forordningen fastlægges der krav, som påvirker fremstilling, design, information, indsamling, genbrug og genanvendelse i batteriernes livscyklus. Forordningen vil inden længe udgøre selve rammen, hvor supplerende, detaljerede krav forventes tilføjet i de nærmeste år.
Tiltagene er et signal om, hvor vigtigt det er for EU at sikre de værdifulde ressourcer til batterierne og deres materialeindhold, så de ikke forsvinder eller håndteres forkert.
"EU vil beholde batterikritiske materialer i den europæiske værdikæde, så der er nok til fremtidens elbiler og andre produkter," forklarer Marcus Martinsson, forretningsudvikler hos Stena Recycling.
Som høringsinstans har Stena Recycling bidraget med synspunkter for en lovgivning, der er rimelig, fungerer i praksis og er effektiv set ud fra et ressourcemæssigt perspektiv.
"Lovgivningen udvikler helt nye cirkulære samarbejder mellem producenter og genanvendelsesfirmaer. Det er en vigtig og spændende rejse, der venter for vores kunder. Vores igangværende initiativer skaber værdier for planeten og kunderne helt i tråd med den nye lovgivning og den måde, batterimarkedet tager form på," fortæller Marcus Martinsson.
Er du producent eller importør af industribatterier - eller produkter, der indeholder batterier - er det vigtigt, at du sætter dig ind i de nye krav, som de fælles EU-regler stiller for EU batteri regulering. Producentansvarsreglerne medfører nemlig en række forpligtelser for din virksomhed, blandt andet at du som producent eller importør skal indsamle og håndtere batterier svarende til de mængder, du markedsfører på det danske marked. Derudover stilles der strenge krav til indholdet af kemiske stoffer i batterier, og cadmium og bly må kun bruges i særlige tilfælde.
Her får du et overblik over de nye regler for EU batteri regulering, og hvad de kræver af din virksomhed:
- Jeres batterier skal mærkes med blandt andet piktogram, tegningen af en affaldsspand med kryds over samt kapacitetsmærkning på bærbare batterier og bilbatterier
- I skal udarbejde salgs- og informationsmateriale
- Oplysningskampagner om indsamling af bærbare batterier skal gennemføres
- Din virksomhed skal registreres i producentregistret
- Markedsførte mængder af bærbare batterier i Danmark per år skal indberettes til SKAT, og I skal betale til den kommunale indsamling af dem
- Markedsførte mængder af bil- og industribatterier i Danmark per år skal indberettes til producentregisteret
- Indsamlede og behandlede mængder af bærbare batterier skal indberettes til producentregistret
- I skal tilbagetage batterier ved enten selv at modtage dem eller ved at få andre til at indsamle dem
- I skal sikre miljøgodkendt affaldsbehandling af jeres indsamlede batterier
Alt dette kan Stena Recycling hjælpe jer med. Tryk blot på ”Kontakt os” nederst på denne side, så du kan få en snak med os allerede i dag.
Producenter skal give adgang til informationer i styringssystemet for batterier over > 2 kWh (køretøjsbatterier). Det skal forenkle håndteringen af batterier dér, hvor det afgøres, om de kan anvendes til genbrug eller materialegenanvendelse.
For samme type køretøjs- og industribatterier skal det fremgå, hvilke materialer og hvor meget af hvert materiale, der findes i batteriet, samt materialernes oprindelse.
Kontakt vores eksperter hos Stena Recycling, hvis du vil vide mere om cirkulær batterihåndtering.