Vores verden bliver elektrisk. Hurtigt. Batterier driver nu vores hverdag. Det giver spændende nye muligheder, men også nye udfordringer. Som løsning på disse udfordringer er Stena Recycling i gang med at bygge et nyt anlæg til genanvendelse af batterier og indgår i et spændende partnerskab med en af verdens førende virksomheder inden for bæredygtige teknologier, Johnson Matthey.
Vores verden bliver elektrisk. Hurtigt. Batterier driver nu vores hverdag. Det giver spændende nye muligheder, men også nye udfordringer. Som løsning på disse udfordringer er Stena Recycling i gang med at bygge et nyt anlæg til genanvendelse af batterier og indgår i et spændende partnerskab med en af verdens førende virksomheder inden for bæredygtige teknologier, Johnson Matthey.
Vores verden bliver elektrisk. Hurtigt. Batterier driver nu vores hverdag. Det giver spændende nye muligheder, men også nye udfordringer. Som løsning på disse udfordringer er Stena Recycling i gang med at bygge et nyt anlæg til genanvendelse af batterier og indgår i et spændende partnerskab med en af verdens førende virksomheder inden for bæredygtige teknologier, Johnson Matthey.
Enhver skepsis over for den udbredte brug af batterier er for længst ebbet ud. Alle bliver helt elektriske. Der er brug for flere og flere nye batterier, og efterspørgslen stiger, efterhånden som de bliver billigere. Der er flere smartenheder mellem hænderne på os og flere elektriske køretøjer på vejene end nogensinde før. Kort sagt, der er batterier overalt.
Skiftet til batterier har medført en kæmpestor efterspørgsel efter kritiske og begrænsede ressourcer som kobolt og litium. Og det har udløst et kapløb om at udvinde dem. Men det egentlige kapløb, der hvor alle er vindere, er at finde en metode til sikker genanvendelse af de værdifulde ressourcer, så de kan bruges igen og igen.
En af de største udfordringer ved elektrificeringen af samfundet er, hvordan man skal håndtere de brugte litium-ion-batterier på en sikker og cirkulær måde. For at finde en løsning på denne udfordring er Stena Recycling i gang med at etablere syv nye battericentre i hele Europa, hvor industrielle batterier vil blive sikkert indsamlet, afladet og adskilt – det kaldes for fase 1 inden for genanvendelse af batterier.
Men det er klart, at der skal gøres noget, når man ser en stigning i salget af elbiler på 43 % globalt i 2020 og en forventning om en stigning i antallet af litium-ion-batterier til elkøretøjer til omkring det tidobbelte i løbet af de næste ti år – og det skal gå hurtigt. Så Stena Recycling går skridtet videre.
I Stena Recyclings nye fase 2-anlæg vil man kunne genanvende 95 % af et litium-ion-batteri fra en elbil. Men det er ikke kun batterier fra elbiler, der bliver genanvendt her. Dette anlæg kan også håndtere batterier fra smartenheder, elværktøjer, husholdningsapparater og andre elektroniske produkter.
Og det er der, Stena Recyclings nye samarbejde med Johnson Matthey kommer ind i spillet. Målsætningen med samarbejdet er at sikre, at råmaterialer af høj kvalitet fra brugte batterier kan sendes tilbage i kredsløbet.
Der skal etableres en proces i industriel skala til sikker, mekanisk adskillelse af batterier for at opnå dette. Denne proces vil producere genanvendt plast og aluminium, men som det vigtigste også en "sort masse" af høj kvalitet, der indeholder de udvundne kritiske ressourcer inklusive litium, kobolt og nikkel.
På baggrund af 200 års erfaring og ekspertise vil Johnson & Matthey udvinde og raffinere metallerne fra den sorte masse. Resultatet er råmaterialer af høj kvalitet, der kan bruges til fremstilling af nye batterier. Det giver et lukket kredsløb – lige fra genanvendelse af udtjente batterier til nye batterimaterialer – og det er afgørende for at skabe et lukket kredsløb i forsyningskæden.
Behovet for nye løsninger til genanvendelse af batterier og cirkulære produktdesign har aldrig været større. Med vores indsats og tætte samarbejde med ligesindede partnere kan vi genvinde kostbare og begrænsede ressourcer og skabe et virkeligt cirkulært samfund, der efterlader et positivt aftryk hos fremtidens generationer.
Enhver skepsis over for den udbredte brug af batterier er for længst ebbet ud. Alle bliver helt elektriske. Der er brug for flere og flere nye batterier, og efterspørgslen stiger, efterhånden som de bliver billigere. Der er flere smartenheder mellem hænderne på os og flere elektriske køretøjer på vejene end nogensinde før. Kort sagt, der er batterier overalt.
Skiftet til batterier har medført en kæmpestor efterspørgsel efter kritiske og begrænsede ressourcer som kobolt og litium. Og det har udløst et kapløb om at udvinde dem. Men det egentlige kapløb, der hvor alle er vindere, er at finde en metode til sikker genanvendelse af de værdifulde ressourcer, så de kan bruges igen og igen.
En af de største udfordringer ved elektrificeringen af samfundet er, hvordan man skal håndtere de brugte litium-ion-batterier på en sikker og cirkulær måde. For at finde en løsning på denne udfordring er Stena Recycling i gang med at etablere syv nye battericentre i hele Europa, hvor industrielle batterier vil blive sikkert indsamlet, afladet og adskilt – det kaldes for fase 1 inden for genanvendelse af batterier.
Men det er klart, at der skal gøres noget, når man ser en stigning i salget af elbiler på 43 % globalt i 2020 og en forventning om en stigning i antallet af litium-ion-batterier til elkøretøjer til omkring det tidobbelte i løbet af de næste ti år – og det skal gå hurtigt. Så Stena Recycling går skridtet videre.
I Stena Recyclings nye fase 2-anlæg vil man kunne genanvende 95 % af et litium-ion-batteri fra en elbil. Men det er ikke kun batterier fra elbiler, der bliver genanvendt her. Dette anlæg kan også håndtere batterier fra smartenheder, elværktøjer, husholdningsapparater og andre elektroniske produkter.
Og det er der, Stena Recyclings nye samarbejde med Johnson Matthey kommer ind i spillet. Målsætningen med samarbejdet er at sikre, at råmaterialer af høj kvalitet fra brugte batterier kan sendes tilbage i kredsløbet.
Der skal etableres en proces i industriel skala til sikker, mekanisk adskillelse af batterier for at opnå dette. Denne proces vil producere genanvendt plast og aluminium, men som det vigtigste også en "sort masse" af høj kvalitet, der indeholder de udvundne kritiske ressourcer inklusive litium, kobolt og nikkel.
På baggrund af 200 års erfaring og ekspertise vil Johnson & Matthey udvinde og raffinere metallerne fra den sorte masse. Resultatet er råmaterialer af høj kvalitet, der kan bruges til fremstilling af nye batterier. Det giver et lukket kredsløb – lige fra genanvendelse af udtjente batterier til nye batterimaterialer – og det er afgørende for at skabe et lukket kredsløb i forsyningskæden.
Behovet for nye løsninger til genanvendelse af batterier og cirkulære produktdesign har aldrig været større. Med vores indsats og tætte samarbejde med ligesindede partnere kan vi genvinde kostbare og begrænsede ressourcer og skabe et virkeligt cirkulært samfund, der efterlader et positivt aftryk hos fremtidens generationer.
Enhver skepsis over for den udbredte brug af batterier er for længst ebbet ud. Alle bliver helt elektriske. Der er brug for flere og flere nye batterier, og efterspørgslen stiger, efterhånden som de bliver billigere. Der er flere smartenheder mellem hænderne på os og flere elektriske køretøjer på vejene end nogensinde før. Kort sagt, der er batterier overalt.
Skiftet til batterier har medført en kæmpestor efterspørgsel efter kritiske og begrænsede ressourcer som kobolt og litium. Og det har udløst et kapløb om at udvinde dem. Men det egentlige kapløb, der hvor alle er vindere, er at finde en metode til sikker genanvendelse af de værdifulde ressourcer, så de kan bruges igen og igen.
En af de største udfordringer ved elektrificeringen af samfundet er, hvordan man skal håndtere de brugte litium-ion-batterier på en sikker og cirkulær måde. For at finde en løsning på denne udfordring er Stena Recycling i gang med at etablere syv nye battericentre i hele Europa, hvor industrielle batterier vil blive sikkert indsamlet, afladet og adskilt – det kaldes for fase 1 inden for genanvendelse af batterier.
Men det er klart, at der skal gøres noget, når man ser en stigning i salget af elbiler på 43 % globalt i 2020 og en forventning om en stigning i antallet af litium-ion-batterier til elkøretøjer til omkring det tidobbelte i løbet af de næste ti år – og det skal gå hurtigt. Så Stena Recycling går skridtet videre.
I Stena Recyclings nye fase 2-anlæg vil man kunne genanvende 95 % af et litium-ion-batteri fra en elbil. Men det er ikke kun batterier fra elbiler, der bliver genanvendt her. Dette anlæg kan også håndtere batterier fra smartenheder, elværktøjer, husholdningsapparater og andre elektroniske produkter.
Og det er der, Stena Recyclings nye samarbejde med Johnson Matthey kommer ind i spillet. Målsætningen med samarbejdet er at sikre, at råmaterialer af høj kvalitet fra brugte batterier kan sendes tilbage i kredsløbet.
Der skal etableres en proces i industriel skala til sikker, mekanisk adskillelse af batterier for at opnå dette. Denne proces vil producere genanvendt plast og aluminium, men som det vigtigste også en "sort masse" af høj kvalitet, der indeholder de udvundne kritiske ressourcer inklusive litium, kobolt og nikkel.
På baggrund af 200 års erfaring og ekspertise vil Johnson & Matthey udvinde og raffinere metallerne fra den sorte masse. Resultatet er råmaterialer af høj kvalitet, der kan bruges til fremstilling af nye batterier. Det giver et lukket kredsløb – lige fra genanvendelse af udtjente batterier til nye batterimaterialer – og det er afgørende for at skabe et lukket kredsløb i forsyningskæden.
Behovet for nye løsninger til genanvendelse af batterier og cirkulære produktdesign har aldrig været større. Med vores indsats og tætte samarbejde med ligesindede partnere kan vi genvinde kostbare og begrænsede ressourcer og skabe et virkeligt cirkulært samfund, der efterlader et positivt aftryk hos fremtidens generationer.
Kontakt vores eksperter hos Stena Recycling, hvis du vil vide mere om cirkulær batterihåndtering.