Det er faktisk ikke så svært at starte en cirkulær virksomhed. Jo, der er selvfølgelig nogle udfordringer. Og jo, du skal fortsat have et klart forretningsmål. Men hvis du finder andre, som du kan samarbejde med, er du allerede godt på vej.
Det er faktisk ikke så svært at starte en cirkulær virksomhed. Jo, der er selvfølgelig nogle udfordringer. Og jo, du skal fortsat have et klart forretningsmål. Men hvis du finder andre, som du kan samarbejde med, er du allerede godt på vej.
Det er faktisk ikke så svært at starte en cirkulær virksomhed. Jo, der er selvfølgelig nogle udfordringer. Og jo, du skal fortsat have et klart forretningsmål. Men hvis du finder andre, som du kan samarbejde med, er du allerede godt på vej.
At starte et cirkulært samarbejde kan gøres enten for forskellige dele af dine processer eller med et holistisk syn på hele forretningsmodellen.
Selve projektet kan også gennemføres i mindre målestok eller som et stort samarbejde mellem store virksomheder med et gensidigt ønske om at blive klogere og opnå fordele.
Vi anbefaler sædvanligvis, at du begynder med et afgrænset enkeltstående projekt. Det giver det grundlæggende indblik i fremtidige behov for eksempelvis kompetencer og leverancer af råmateriale. Hvis man formår at være åben over for din samarbejdspartner, kan man desuden opnå andre fordele, f.eks. indblik i, hvordan ens processer kan forbedres og optimeres.
Samarbejdet kan være omfattende og komplekst og for eksempel omfatte hele værdikæden for et produkt. Eller du kunne starte i mindre målestok, måske ved at begynde med at bruge genanvendte råmaterialer af første klasse. Det vigtige er, at samarbejdet giver dig konkrete resultater, f.eks. et efterspurgt produkt, samt at projektet bidrager til en bedre cirkulær forretningsmodel.
Samarbejdet mellem Electrolux og Stena Recycling er et godt eksempel på et mere gennemgribende, langvarigt og metodisk samarbejde. Det begyndte i forbindelse med Circular Initiative, et bæredygtighedsforum iværksat af Stena Recycling, som mange svenske produktionsvirksomheder deltager i.
Klare forretningsmål er et værdifuldt grundlag for virksomheder, der ønsker at indgå et cirkulært samarbejde. Electrolux har et langsigtet mål om at blive cirkulær og klimaneutral i 2030. Virksomheden udvikler derfor aktivt brugen af cirkulære materialer og produkter. Projektet havde som mål at udvikle en fuldstændig genanvendelig støvsuger fremstillet af 100 % genanvendte materialer. Her er den første del af vores historie om metodisk samarbejde.
I denne film taler Martin Hedström, VP Vision & Innovation hos Electrolux, og Kristofer Sundsgård, CEO Stena Recycling, om udfordringer, mål og vigtigheden af et tæt samarbejde. Alt sammen afgørende elementer i et vellykket cirkulært samarbejdsprojekt.
At starte et cirkulært samarbejde kan gøres enten for forskellige dele af dine processer eller med et holistisk syn på hele forretningsmodellen.
Selve projektet kan også gennemføres i mindre målestok eller som et stort samarbejde mellem store virksomheder med et gensidigt ønske om at blive klogere og opnå fordele.
Vi anbefaler sædvanligvis, at du begynder med et afgrænset enkeltstående projekt. Det giver det grundlæggende indblik i fremtidige behov for eksempelvis kompetencer og leverancer af råmateriale. Hvis man formår at være åben over for din samarbejdspartner, kan man desuden opnå andre fordele, f.eks. indblik i, hvordan ens processer kan forbedres og optimeres.
Samarbejdet kan være omfattende og komplekst og for eksempel omfatte hele værdikæden for et produkt. Eller du kunne starte i mindre målestok, måske ved at begynde med at bruge genanvendte råmaterialer af første klasse. Det vigtige er, at samarbejdet giver dig konkrete resultater, f.eks. et efterspurgt produkt, samt at projektet bidrager til en bedre cirkulær forretningsmodel.
Samarbejdet mellem Electrolux og Stena Recycling er et godt eksempel på et mere gennemgribende, langvarigt og metodisk samarbejde. Det begyndte i forbindelse med Circular Initiative, et bæredygtighedsforum iværksat af Stena Recycling, som mange svenske produktionsvirksomheder deltager i.
Klare forretningsmål er et værdifuldt grundlag for virksomheder, der ønsker at indgå et cirkulært samarbejde. Electrolux har et langsigtet mål om at blive cirkulær og klimaneutral i 2030. Virksomheden udvikler derfor aktivt brugen af cirkulære materialer og produkter. Projektet havde som mål at udvikle en fuldstændig genanvendelig støvsuger fremstillet af 100 % genanvendte materialer. Her er den første del af vores historie om metodisk samarbejde.
I denne film taler Martin Hedström, VP Vision & Innovation hos Electrolux, og Kristofer Sundsgård, CEO Stena Recycling, om udfordringer, mål og vigtigheden af et tæt samarbejde. Alt sammen afgørende elementer i et vellykket cirkulært samarbejdsprojekt.
At starte et cirkulært samarbejde kan gøres enten for forskellige dele af dine processer eller med et holistisk syn på hele forretningsmodellen.
Selve projektet kan også gennemføres i mindre målestok eller som et stort samarbejde mellem store virksomheder med et gensidigt ønske om at blive klogere og opnå fordele.
Vi anbefaler sædvanligvis, at du begynder med et afgrænset enkeltstående projekt. Det giver det grundlæggende indblik i fremtidige behov for eksempelvis kompetencer og leverancer af råmateriale. Hvis man formår at være åben over for din samarbejdspartner, kan man desuden opnå andre fordele, f.eks. indblik i, hvordan ens processer kan forbedres og optimeres.
Samarbejdet kan være omfattende og komplekst og for eksempel omfatte hele værdikæden for et produkt. Eller du kunne starte i mindre målestok, måske ved at begynde med at bruge genanvendte råmaterialer af første klasse. Det vigtige er, at samarbejdet giver dig konkrete resultater, f.eks. et efterspurgt produkt, samt at projektet bidrager til en bedre cirkulær forretningsmodel.
Samarbejdet mellem Electrolux og Stena Recycling er et godt eksempel på et mere gennemgribende, langvarigt og metodisk samarbejde. Det begyndte i forbindelse med Circular Initiative, et bæredygtighedsforum iværksat af Stena Recycling, som mange svenske produktionsvirksomheder deltager i.
Klare forretningsmål er et værdifuldt grundlag for virksomheder, der ønsker at indgå et cirkulært samarbejde. Electrolux har et langsigtet mål om at blive cirkulær og klimaneutral i 2030. Virksomheden udvikler derfor aktivt brugen af cirkulære materialer og produkter. Projektet havde som mål at udvikle en fuldstændig genanvendelig støvsuger fremstillet af 100 % genanvendte materialer. Her er den første del af vores historie om metodisk samarbejde.
I denne film taler Martin Hedström, VP Vision & Innovation hos Electrolux, og Kristofer Sundsgård, CEO Stena Recycling, om udfordringer, mål og vigtigheden af et tæt samarbejde. Alt sammen afgørende elementer i et vellykket cirkulært samarbejdsprojekt.
I projektet har Stena Circular Consulting i et partnerskab med Electrolux fremstillet en støvsugerprototype. En fuldstændig genvindingsbar prototype, som er fremstillet 100 procent af genbrugte komponenter og genvundne materialer.
I projektet har Stena Circular Consulting i et partnerskab med Electrolux fremstillet en støvsugerprototype. En fuldstændig genvindingsbar prototype, som er fremstillet 100 procent af genbrugte komponenter og genvundne materialer.
I projektet har Stena Circular Consulting i et partnerskab med Electrolux fremstillet en støvsugerprototype. En fuldstændig genvindingsbar prototype, som er fremstillet 100 procent af genbrugte komponenter og genvundne materialer.
Klimasmart i en klassisk kuglepen
I en særlig udgave revitaliseres Ballografs klassiske kuglepen Epoca ved hjælp af genvundet plastik fra elektronikaffald.
Klimasmart i en klassisk kuglepen
I en særlig udgave revitaliseres Ballografs klassiske kuglepen Epoca ved hjælp af genvundet plastik fra elektronikaffald.
Klimasmart i en klassisk kuglepen
I en særlig udgave revitaliseres Ballografs klassiske kuglepen Epoca ved hjælp af genvundet plastik fra elektronikaffald.
At forlænge produkters levetid skaber markante cirkulære værdier. Essity har et klimasmart energiakkumuleringssystem baseret på genbrugte bilbatterier.
At forlænge produkters levetid skaber markante cirkulære værdier. Essity har et klimasmart energiakkumuleringssystem baseret på genbrugte bilbatterier.
At forlænge produkters levetid skaber markante cirkulære værdier. Essity har et klimasmart energiakkumuleringssystem baseret på genbrugte bilbatterier.
Nordmark bevæger sig op i affaldshierarkiet – i dag genanvendes mere end 6.500 tons metalspåner årligt af produktionsspildet!
For Nordmark har målsætningen i lang tid været at gøre virksomheden bæredygtig med fokus på genanvendelse. Nordmark har søgt knowhow, materialekendskab og indlejret strategien internt blandt medarbejderne, hvilket i dag har medført en positiv udvikling inden for recycling. Stabilitet, fleksibilitet, kendskab og genanvendelsen er blandt hovedårsagerne til, at Stena Recyclings velkendte blå lastbiler ofte afhenter metalspåner på Nordmarks lokationer i hhv. Frederikshavn, Sæby og Hedensted.
Forædling af produktionsspild er et godt sted at starte din genanvendelsesrejse!